torstai 20. joulukuuta 2012

Katot muhun ja mä hajoon suhun.

20. luukku "Pelkään"

Pelekään yksinäisyyttä. Sitä, että kaikista toiveista ja positiivisuuesta huolimatta löy’än itteni yksin vielä kymmenen ja kahenkymmenenkin vuojen päästä. Sitä, etten pystykään täyttämään kaikkia toiveitani. Etten voisi perustaa perhettä tai saaha lapsia. Etten saisi rakastaa. 

Tietenki pelekään myös sitä, että läheisille ja rakkaille ihimisille sattuisi jotain. Sitä, että pidän kaikkia ja kaikkea ympärilläni niin itestäänselevyyksinä, etten tajua kertoa, kuinka palijon rakastan ja välitän ja jätän asioita kertomatta tai sanomatta sen takia, ko luotan siihen, että aikaa on. Vaikka ikinä ei voi tietää, jos sitä ei enää olekaan ja se voi loppua heti huomenna. Tai vaikka tänään. 

Luin tuossa aamun Lapin Kansasta jutun siitä Hyvinkään ampumistapauksesta ja jotenkin tuli käsittämätön ja hirviän paha olla. Jotenkin kaikki asiat ympärillä nyt vaan kehottaa kertomaan kaikille, kuinka tärkeitä net on. En toki elä missään pahan pelossa jatkuvasti, enkä kulije kadulla miettien, että minä hetkenä hyvänsä joku auto voi kurvata päälle tai mitään tämmöstä, mutta välillä asiat pistää miettimään tätä elämän haurautta. 

Ja vahavistaa minun käsitystäni siitä, että sillonko siltä tuntuu, pitää toimia, eikä aikailla. Ja niin minä kyllä aijonkin ja olen tässä viime aikoina jo tehenytkin. Ei se onni tule käskemällä tai oottamalla, vaan sitä kautta, että ite toimii elämässään oikein ja suhtautuu positiivisesti itteensä, asioihin ja ihimisiin ympärillä ja elämään yleensä. Antaa väärien asioitten ja ihimisten mennä ja keskittyy siihen, mikä on tärkiää. Tulee kulutettua niitä korvaamattomia tunteja elämässä usein ihan turhaan. Ja ko niitäki meillä kaikilla on vaan rajallinen määrä, eikä ainuttakaan saa takaisin enää sittenkö se on menny. 

Mutta jotta tämä ei liikkuisi pelekästään näin syvällisissä vesissä, kevennettäköön ja voisin mainita, että pelekään myös hämähäkkejä, jossain määrin ahtaita paikkoja ja kotona yksin olemista. Ja karhuja. :DDDDD En suinkaan niitä tölökkiin pakattuja, vaan mettässä tallustelevia nallukoita. En tiiä mistä tämä kumpuaa, mutta näjen säännöllisin väliajoin karhuihin liittyviä painajaisia ja välillä mettässä liikkuessakin alakaa ahistaa ajatus siitä, että jossain tuolla puskassa saattaa olla nallekarhu kattelemassa minua. Ei sillä että sillä mitään asiaa varmaankaan minulle olisi, mutta monesti kesällä juoksulenkilläki kuulokkeet päässä mettässä tuli semmone ahistava olo, että minä en kyllä ole yksin täällä. 

Myös iltasella Oulun pimeillä kaduilla pelottaa joskus. Joku on tainnuki kerran sanoa, että karhujen pelekääminen ja niistä painajaisien näkeminen tarkottaa sitä, että pelekää miehiä ja meikän kohalla se on kyllä toisaalta ihan totta, en läheskään aina tunne oloani kovin kotoisaksi täysin vieraitten miehien seurassa. 

Ja hämähäkit, pakko vielä palata niihin. Muuten minua voisiki aina sillon tällön luulla vaikka äijäksi, muttako hämähäkki ilimaantuu paikalle niin kilijun niinkö pikkutyttö ja muutenki hepuloin niinkö joku hölömö. :-----D Mutta hei, jokaisella meistä on heikot kohtamme! Sitä paitsi tiijän miehiä, jokka pelekää kaikkia ötököitä palijon pahemmin ko minä… Olokoon tämä minun puolustukseni. :)

Briefly in English: 20. hatch of advent calender. "I'm afraid of".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti