perjantai 7. joulukuuta 2012

Missä jumala nauraa kirkoille, papeille, rituaaleille, alttaritauluille, koko maailmalle.

7. luukku ”Uskoni”

Minä en kuulu kirkkoon. Erosin kohta kaksi vuotta sitten. Mutta se ei toki tarkota, etteikö minulla olisi uskoa johonkin. Ateisti en ole, ko uskon minä. Johonkin. En siihen perinteiseen kristillisesti määriteltävään jumalaan, enkä välttämättä mihinkään muuhunkaan minkään ”uskonnon” jumalaan. Mutta Johonkin. Koska minusta ajatus maailmasta ilman mitään suurempaa olisi liian kylymä. Ei kait met sattumalta täällä olla kuitenkaan, vaikka pitkälti kai ollaankin. Ehkä minä haluan hieman naiivisti ajatella, että joku merkitys tällä meikäläisenkin elämällä on. Ei se ehkä ole ennalta määrätty, eikä sitä kukaan tietoisesti ohojaile. Itte minä ratkaisuni teen. Mutta siltikin, ehkä sitä jonkinlaista suurempaa jelppiä jostain aina välillä saa. Vahavistusta niille oikeille päätöksille ja valinnoille. Ja toisaalta tilaa tehä virheitäkin.  

Ei se minun uskominen minusta päälle päin mihinkään näy, eikä se tule joka päiväisessä elämässä mitenkään esiin. Minä en koe tarvetta esitellä omaa ajatusmaailmaani tämän suhteen kellekään, enkä varsinkaan tyrkyttää omaani kellekään muulle. Enhän minä sitä itekään useimmiten ees ajattele. Minä en myöskään tarvitse omaan ”uskooni” mitään välikäsiä. Kenenkään muun ei minun puolestani tarvitse mitään anteeksiantoa pyy’ellä, eikä minun tarvitse mennä kirkkoon tai laulaa virttä saadakseni yhtey’en johonkin suurempaan. Ei sillä, ettenkö tykkäisi kirkossa käyä. Ja laulaa. Jopa sellaisiakin lauluja, joissa puhutaan uskomisesta. Ei minun tarvitse kumarrella ketään tai viedä uhurilahajoja, ei syyttää ketään toista vääräuskoiseksi tai huonommaksi, eikä varsinkaan tappaa ketään sen takia tai väkipakolla käännyttää omaan, parempaan näkökantaani. Minä en koe, että minun tarvitsee ketään pelastaa. Minä uskon, että se, että minulla on omasta mielestäni välit kunnossa tuonne yläkertaan (tai missä se Jokin ikinä onkaan), riittää. Jokainen huolehtii omista väleistään itte. Jos ei viitti kovin usein soitella, tai jos soittelee vaikka joka päivä ja moneen kertaan, niin fine by me. Saa myös soitella ihan omaan tyyliin, tai lähetellä vaikka pullopostia. Jokainen tyylillään. Kunhan ei minulle tule toitottamaan, että minun tapani olisi väärä ja jonkun toisen tapa parempi. En minäkään mene oman tapani paremmuutta tämän asian suhteen tuputtamaan kellekään muulle. Enkä missään tapauksessa, ikimaailmassa, oikeuta omalla uskomisella tai uskomattomuuellani jotain, mikä ei ole moraalisesti oikein. 

Ja ai niin, minun ajatuksissani se Jokin hyväksyy minut juuri tällaisena ko oonkin. Kaikkine vikoine ja virheineni. Eikä se minua palakitte, vaikka eläisin elämäni kuinka hyvin tahansa, eikä myöskään rankaise, vaikka tekisin väärin. Ihan ittehän minä omassa elämässäni näen seuraukset siitä, miten elämääni elän. Jo siinä on rangaistusta tai palakkiota ihan kyllikseen. 

Vaikia aihe kirijottaa. Sanoitpa mitä tahansa, aina sen voi vääntää johonkin suuntaan ja lukia rivien välistä jotain, mitä en ehkä tarkottanutkaan. Mutta yritetään kuitenki elää toistemme kanssa ja olla vetämättä herneitä nenään ja hyväksyä muidenkin näkökannat asioihin. Yleensäkään mihinkään asiaan ei ole olemassa absoluuttista totuutta ja sitä tietä, mikä on juuri Se Oikea, joten helevetin usein met ihimiset tapellaan ihan turhista asioista. Tämä on vaan se, mikä on se meikäläisen poloku, menkää tet muut omaa reittiä, jos ei kiinnosta seurata. Ihan vapaasti. :) Tämä siksi, että yleensä uskosta ääneen puhuminen on vähän sama, ko työntäisi jauhelihassa uitetun kätensä näläkästen leijonien häkkiin. 

Briefly in English: The seventh hatch. "My faith". 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti